Dief van de Nacht - Holly Black

Titel: Dief van de Nacht

Auteur: Holly Black

Genre: Fantasy/Thriller

Datum: 12-01-2024

Uitgeverij: Boekerij

Het hoofdpersonage is een jonge meid wie geïntroduceerd wordt als cafémedewerkster wie meerdere malen op andere plekken ontslagen is geweest en nu een plek heeft gevonden waar ze kan blijven werken. In haar verleden heeft ze veelal ingebroken wat begon met door gechanteerd te worden waardoor ze eerst geen keus had, daarna deed ze dat vaker. Niet om zomaar iets kostbaars te stelen, maar een specifiek iets dat haar opdrachtgever wilde hebben. Hoewel ze daarmee wilde stoppen, raakt ze er weer mee in aanraking wanneer haar auto het begeeft en niet meer start en duisterlingen tegenkomt. Wanneer deze haar ook nog in het café komen bezoeken en ze door een duisterling aangevallen wordt op het werk, maar deze vermoord wordt door haar vriend die haar wilde beschermen, kan ze niet anders dan terug in het geheimzinnige inbrekerswereldje duiken voor een korte tijd tot het probleem is opgelost.

Het verhaal zelf is vlot te lezen, en je hebt dan ook heel snel het boek uit. De schrijfstijl is prima, hoewel er toch iets meer show gebruikt mag worden tijdens gevechten. De schrijfster neemt je in het boek helemaal mee met alles dat er gebeurt.

De verhaallijn zelf gaat nogal door elkaar en dat is erg jammer. Dan lees je Charlie in het hier en nu en dan ineens weer in het verleden zonder aankondiging en zonder dat er aanleiding voor is. Hetzelfde geldt ook voor de missies die ze vroeger deed, maar ook de ontmoeting van haar (ex)vriend Vince. Pas veel later wanneer je juist meer spanning verwacht van wat er voor Charlie staat te gebeuren, komt de schrijfster ineens aanzetten met hoe Vince Charlie heeft leren kennen.

Mijn grootste compliment eigenlijk naar de onverwachte plottwist. Dat een rijke man in het verhaal mogelijk toch schuldig is en dit ontkent, is niet het plottwist, maar wat wel het grote plottwist blijkt te zijn, dat ga ik niet verklappen. Je zal daarvoor zelf het boek moeten lezen.